20 Ekim 2019 Pazar

ANAYASA UYMAK BİR KEYFİYET DEĞİL ZORUNLULUKTUR:


Doğal hukuk, hakkın doğadan alındığını, bağlayıcı ve evrensel ahlaki standartları bulunduğunu savunan hukuk felsefesinin adıdır. Tabii hukuk veya  ideal hukuk olarak da adlandırılan doğal hukuk, insanın doğuştan sahip olduğu haklarla ilgiliydi. Eski dönemlerde bu haklar doğal olarak ayarlanmıştı dolayısıyla herkesin ve her şeyin üzerinde geçerliğe sahipti. Zamanın akışı içinde kentlerde toplu yaşamın sağladığı avantajlar ön plana çıktıkça insanların doğal durumdan çıkmaları, siyasi bir topluluk içinde yaşamaları bir zorunluluğa dönüştü. 

Thomas Hobbes  doğal durumdan çıkmanın anahtarını bir yönetim kurmak üzere diğer insanlarla ahit yapmak olarak tanımlar. Jean-Jacques Rousseau toplumu oluşturan kişiler arasında yapılan yazılı ya da sözlü bu anlaşmayı Toplum Sözleşmesi betimlemesiyle vurgulamıştır. Bugün anayasa olarak betimlenen toplum sözleşmesi: insanların bir arada, düzen içinde yaşamak adına, doğadan gelen haklarını, kişisel özgürlüklerini genel bir yönetime devretmesidir. Rousseau'ya göre ,  genel yönetim, toplumu oluşturan insanların çıkarlarının toplamı değil toplumun bir bütün olarak çıkarlarının toplamıdır.  John Locke ise doğal durumdan çıkıp siyasi topluluğa geçmenin yalnızca özgür bir seçimle gerçekleşebileceğini söyler ve şöyle devam eder: ''Herkes özgür eşit ve bağımsız olduğundan kimse kendi rızası olmadan doğal durumdan çıkarılıp bir kişinin siyasi iktidarına tabi kılınamaz(...) İnsanlar siyasi toplum içinde yaşama seçimi yapmakla, doğa yasalarının kendi kontrollerinde bulunma özgürlüğünü kaybederler ama doğuştan sahip oldukları özgürlükleri kaybetmezler. Topluluk içindeki insanın özgürlüğü, rızasıyla tesis edilen iktidar haricindeki hiçbir yasa koyucu iktidarın ve bir başkasının keyfi iradesine tabi değildir.''


Görüleceği üzere tarihin ilk dönemlerinde daha çok güçle el koyma şeklinde alınan yönetme yetkisi ilerleyen dönemde koşullu bir yetki devrine dönüşmüş önce sözel ardından yazılı sözleşmelere (anayasa) bağlanmıştır. İnsanlar doğa yasalarına dayanan hak ve özgürlüklerinin (mülkiyet, adalet, yönetim...)  genelin yararı adına belli düzeye kadar sınırlanmasına gönüllülükle rıza göstermişlerdir. 

Evet, pozitif hukukla birlikte insanlar doğuştan gelen haklarından  ya vazgeçmişler ya da bu haklarını korunması  koşuluyla bir siyasi  iktidara devretmişlerdir. Ancak bu gün ülkeyi yöneten AKP'nin anladığı gibi; bu yetki devri koşulsuz değildir. İlk koşul insanların birlikte barış ve güvenlik içinde yaşamasını düzenleyen Anayasa'nın (toplum sözleşmesi) eksiksiz uygulanmasıdır. Dolayısıyla siyasi iktidar tarafından çıkarılan yönetmelik ve yasaların, her türlü uygulama ve talimatın, yargı kararlarının anayasayla uyumu iktidarın keyfiyetine bağlı bir durum değil bir zorunluluktur.

Türkiye'de bugün olduğu gibi siyasi iktidarın anayasayı kısmen ya da tamamen ihlal etmesi ve ihlallerin süreklilik arz etmesi; toplum sözleşmesinin ortadan kaldırılması ve insanların bir arada yaşama iradesine yapılmış doğrudan bir müdahaledir. Bugün toplumsal yaşamın temelini oluşturan anayasanın onlarca maddesi ya ihlal edilmekte ya da askıya alınmış durumdadır. Diğer yanda kurumsal kontrollerin yetersizliği nedeniyle parlamentodan geçen birçok yasa anayasayla çelişmekte ve başta Türkiye Cumhuriyeti'nin sosyal, laik bir hukuk devleti olduğunu belirten hüküm olmak üzere bir çok anayasa maddesi uygulanmamaktadır.


ASKIYA ALINAN YA DA KISMEN UYGULANMAYAN ANAYASA MADDELERİ:  

Başlangıç Bölümü: Kuvvetler ayrımının, Devlet organları arasında üstünlük sıralaması anlamına gelmeyip, belli Devlet yetki ve görevlerinin kullanılmasından ibaret ve bununla sınırlı medeni bir işbölümü ve işbirliği olduğu ve üstünlüğün ancak Anayasa ve kanunlarda bulunduğu;

Hiçbir faaliyetin (...) Atatürk milliyetçiliği, ilke ve inkılapları ve medeniyetçiliğinin karşısında korunma göremeyeceği ve laiklik ilkesinin gereği olarak kutsal din duygularının, Devlet işlerine ve politikaya kesinlikle karıştırılamayacağı;


Madde 2 – Türkiye Cumhuriyeti, toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, başlangıçta belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk Devletidir


Madde 6 –Hiçbir kimse veya organ kaynağını Anayasadan almayan bir Devlet yetkisi kullanamaz.


Madde 7 – Yasama yetkisi Türk Milleti adına Türkiye Büyük Millet Meclisinindir. Bu yetki devredilemez.


Madde 10 – Herkes, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayırım gözetilmeksizin kanun önünde eşittir. (...) Devlet organları ve idare makamları bütün işlemlerinde (…) kanun önünde eşitlik ilkesine uygun olarak hareket etmek zorundadırlar.


Madde 13 – (Değişik: 3/10/2001-4709/2 md.) Temel hak ve hürriyetler, özlerine dokunulmaksızın yalnızca Anayasanın ilgili maddelerinde belirtilen sebeplere bağlı olarak ve ancak kanunla sınırlanabilir. Bu sınırlamalar, Anayasanın sözüne ve ruhuna, demokratik toplum düzeninin ve lâik Cumhuriyetin gereklerine ve ölçülülük ilkesine aykırı olamaz.


Madde 24 – (...)  Kimse, Devletin sosyal, ekonomik, siyasi veya hukuki temel düzenini kısmen de olsa, din kurallarına dayandırma veya siyasi veya kişisel çıkar yahut nüfuz sağlama amacıyla her ne suretle olursa olsun dini veya din duygularını yahut dince kutsal sayılan şeyleri istismar edemez ve kötüye kullanamaz.


Madde 25 – Herkes, düşünce ve kanaat hürriyetine sahiptir. Her ne sebep ve amaçla olursa olsun kimse, düşünce ve kanaatlerini açıklamaya zorlanamaz; düşünce kanaatleri sebebiyle kınanamaz ve suçlanamaz.


Madde 26 – Herkes, düşünce ve kanaatlerini söz, yazı, resim veya başka yollarla tek başına veya toplu olarak açıklama ve yayma hakkına sahiptir. Bu hürriyet Resmî makamların müdahalesi olmaksızın haber veya fikir almak ya da vermek serbestliğini de kapsar. Kanun, millî güvenlik, kamu düzeni, genel ahlâk ve sağlığın korunması sebepleri dışında, halkın bu araçlarla haber almasını, düşünce ve kanaatlere ulaşmasını ve kamuoyunun serbestçe oluşmasını engelleyici kayıtlar koyamaz.


Madde 34 – Herkes, önceden izin almadan, silahsız ve saldırısız toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkına sahiptir. Toplantı ve gösteri yürüyüşü hakkı ancak, millî güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi, genel sağlığın ve genel ahlâkın veya başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması amacıyla ve kanunla sınırlanabilir. Toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkının kullanılmasında uygulanacak şekil, şart ve usuller kanunda gösterilir.


Madde 73 – Herkes, kamu giderlerini karşılamak üzere, mali gücüne göre, vergi ödemekle yükümlüdür. Vergi yükünün adaletli ve dengeli dağılımı, maliye politikasının sosyal amacıdır. (...)

Madde 90 – Usulüne göre yürürlüğe konulmuş Milletlerarası andlaşmalar kanun hükmündedir. Bunlar hakkında Anayasaya aykırılık iddiası ile Anayasa Mahkemesine başvurulamaz. (Ek cümle: 7/5/2004-5170/7 md.) Usulüne göre yürürlüğe konulmuş temel hak ve özgürlüklere ilişkin milletlerarası andlaşmalarla kanunların aynı konuda farklı hükümler içermesi nedeniyle çıkabilecek uyuşmazlıklarda milletlerarası andlaşma hükümleri esas alınır.

Madde 101- Cumhurbaşkanı, kırk yaşını doldurmuş, yükseköğrenim yapmış, milletvekili seçilme yeterliliğine sahip Türk vatandaşları arasından, doğrudan halk tarafından seçilir. Cumhurbaşkanının görev süresi beş yıldır. Bir kimse en fazla iki defa Cumhurbaşkanı seçilebilir.

Madde 138 – Hakimler, görevlerinde bağımsızdırlar; Anayasaya, kanuna ve hukuka uygun olarak vicdanı kanaatlerine göre hüküm verirler. Hiçbir organ, makam, merci veya kişi, yargı yetkisinin kullanılmasında mahkemelere ve hakimlere emir ve talimat veremez; genelge gönderemez; tavsiye ve telkinde bulunamaz. Görülmekte olan bir dava hakkında Yasama Meclisinde yargı yetkisinin kullanılması ile ilgili soru sorulamaz, görüşme yapılamaz veya herhangi bir beyanda bulunulamaz. Yasama ve yürütme organları ile idare, mahkeme kararlarına uymak zorundadır; bu organlar ve idare, mahkeme kararlarını hiçbir suretle değiştiremez ve bunların yerine getirilmesini geciktiremez.


Madde 153 – Anayasa Mahkemesinin kararları kesindir. Anayasa mahkemesi kararları resmi gazetede hemen yayınlanır ve yasama, yürütme, yargı organlarını, idare makamlarını, gerçek ve tüzel kişileri bağlar. 


Yazıyı JeanJacques Rousseau'nun Toplum Sözleşmesi adlı eserindeki bir saptamayla bitirmek istiyorum: 

''Görülüyor ki, egemen varlık(siyasi iktidar) ne denli mutlak, ne denli kutsal, ne denli dokunulmaz olursa olsun, genel sözleşmenin (anayasa) sınırlarını aşamaz. Öyle ki egemen varlık, yurttaşlarından birini öbürlerinden daha çok yük altına sokmaya yetkili değildir. Çünkü o zaman iş toplum sözleşmesinden çıkarak özel alana girer ve bu yüzden egemen varlığın yetkisi dışında kalır''

JeanJacques Rousseau




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder